09 december 2024
Hoe we leren
Neurocognitie en wiskundige leeralgoritmen
Blanco komen we ter wereld,
met een chaos van elektrochemische vonken in ons brein. Dan gebeurt er iets magisch! Geleidelijk ontstaan patronen en structuur, waaruit uiteindelijk een begrip van onze omgeving wordt gevormd. Door deze ontwikkelingen transformeren baby’s in adembenemend tempo van volkomen hulpeloos in autonoom denkende wezens — nieuwsgierige ‘leermachines’ die hun omgeving actief verkennen, nieuwe vaardigheden leren en betekenisvolle interacties met anderen hebben. Wat is hier precies gebeurd? Hoe komen deze verbazingwekkende veranderingen in zo'n korte tijd tot stand? En als we de principes van menselijk leren doorgronden, zouden we dan ook AI’s kunnen laten leren als een mens?
Deze en andere vragen worden op 9 december in het Science Café verkend vanuit twee verschillende perspectieven door Sabine Hunnius en Jim Portegies. Hunnius (RU) onderzoekt met haar BabyBRAIN lab de leermechanismen en de veranderingen in hersenen en denken die onze vroege cognitieve ontwikkeling aansturen. Ze doet dit aan de hand van geavanceerd baby-onderzoek en theorie. Wiskundige Portegies (TU/e) bekijkt menselijk leren vanuit de hypothese dat, fundamenteel, het gestoeld is op wiskundige processen, waarbij simplificatie en abstractie een centrale rol spelen. Zijn ultieme doel is deze bloot te leggen en te repliceren in praktische universele leeralgoritmen waarmee robots zouden kunnen gaan leren als een klein kind.
Gedurende de avond zal de Portugese artiest Jorge da Rocha ons uitnodigen in zijn boeiende muzikale universum van jazz, folk, alternatieve en experimentele muziek. Dit creëert hij met zijn unieke contrabas-exploraties, waarin meerdere instrumenten en elektronica worden verwerkt.
Het belooft een leerrijke avond te worden — zo’n avond waar baby’s en wiskunde bij elkaar komen.